Helsingør Børneasyls pædagogiske ansvar er både at organisere dagligdagen og evaluere vores læringsrum- og miljøer så vi sikrer, at vi dagen igennem understøtter, guider og udfordre børnene. Det sker bl.a. gennem vores daglige rutiner, planlagte aktiviteter, leg og i spontant opståede aktiviteter.
Børnehavens læringsmiljø skal blandt andet understøtte følgende:
- Gode rammer som er med til at skabe livsduelige, robuste og kreative børn.
- At børnene trives og udvikler sig i eget tempo.
- Mulighed for at eksperimentere, være nysgerrig og opleve at være medskaber af egen læring.
- Styrke barnets sproglige og kommunikative udvikling.
- Styrke barnets oplevelse af at være en vigtig og betydningsfuld del af fællesskabet.
- Dække barnets behov for nærværende voksne, tryghed og omsorg.
- Styrke almen pli og dannelse i et tryg socialt børnemiljø.
- Plads til at fejle og lære nyt i trygge rammer.
- Mulighed for at lege og gennem leg mestre egen læring.
- At hvert barn er medskaber af egen læring i planlagte aktiviteter.
- At hvert barn får kendskab til demokrati og medbestemmelse.
- At hvert barn kan udvikle sig motorisk i trygge rammer.
- At alle børn føler sig set og hørt.
- Et godt og trygt forældresamarbejde.
Asylets sprogarbejde.
I Helsingør Børneasyl støtter vi dagligt op om børnenes sproglige forståelse. I de tilfælde, hvor det enkelte barn har brug for ekstra støtte, etablerer vi sproggrupper, der skal hjælpe barnet til at:
- kende og forstå begreber.
- forbedre udtale.
- forstå sproget.
- øve turtagning i sproget.
- danne sætninger.
- øve sig i at udtrykke sig.
- bruge sproget i sociale sammenhænge.
Men vores opgave er, at barnet tilbydes den ekstra sprogindsats i trygge og velkendte rammer. Hvis der bliver behov for en yderligere indsats, udarbejdes der i samarbejde med forældrene en indstilling til logopæd.